Dalam subjek ini, tajuk-tajuk utama yang akan disentuh dan dibincangkan ialah:
1.
|
Definisi pendekatan, kaedah dan teknik dan aspek perbezaannya.
|
2
|
Kaedah nahu dan terjemah: Sejarah, kelebihan dan kekurangan.
|
3.
|
Kaedah langsung: Sejarah, kelebihan dan kekurangan.
|
4.
|
Kaedah dengar dan
tutur: Sejarah, kelebihan dan kekurangan.
|
5.
|
Kaedah elektik: Konsep, kelebihan dan kekurangan.
|
6.
|
Sistem sintaksis (nahw) bahasa Arab dan teknik pengajarannya.
|
7.
|
Sistem morfologi (sarf) bahasa Arab dan teknik pengajarannya.
|
8.
|
Sistem fleksi (i’rab) bahasa Arab dan teknik pengajarannya.
|
9.
|
Kemahiran pengajaran mikro dalam bahasa Arab.
|
10.
|
Strategi pembelajaran bahasa Arab: Jenis-jenis dan cara penggunaannya
di kalangan pelajar.
|
11.
|
Pembentangan (pengajaran
mikro): Kaedah pengajaran nahu bahasa Arab 1 (Pembahagian kalimah kepada Al-Ism,
Al-Fi'l dan Al-Harf, Dhamir, Gender dan Bilangan).
|
12.
|
Pembentangan (pengajaran
mikro): Kaedah pengajaran nahu bahasa Arab 2 (Kana Wa Akhawatuha, Inna Wa
Akhawatuha).
|
13.
|
Pembentangan (pengajaran
mikro): Kaedah pengajaran sarf bahasa Arab 1 (Tasrif F'il Al-Madhi Wa
Al-Mudhari' Al-Sahih).
|
14.
|
Pembentangan (pengajaran mikro): Kaedah
pengajaran sarf bahasa Arab 2 (Tasrif F'il Al-Madhi Wa Al-Mudhari'
Al-Mu'tal).
|
"It’s not enough that a person can speak a language. Teaching another person to do the same is a whole different matter".
salam...ustaz berkenaan tajok tugasan bahasa arab kami..tajuknye pilih antara yg di atas ke??atau cari sendiri?
ReplyDeletewslm...boleh ambil tajuk di atas utk presentation........
ReplyDelete- Quranic Language
Assalam.
ReplyDeleteKtner blh saya dptkn buku ini?tq
Assalam.
ReplyDeleteKtner blh saya dptkn buku ini?tq