Wednesday, August 11, 2010

AHLAN YA RAMADHAN...

SELAMAT BERPUASA DIUCAPKAN KEPADA SEMUA PELAJAR..
Pada bulan Ramadhan yang mulia ini, saya mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pelajar. Bulan Ramadhan ialah bulan ibadah dan bulan untuk meningkatkan amalan umat Islam. Di dalam bulan ini juga Al-Quran diturunkan sebagai petunjuk dan panduan kepada seluruh manusia. Oleh itu, kita perlu menambah lagi bacaan Al-Quran kerana bulan Ramadhan bukan sekadar berpuasa dari makan dan minum tetapi merupakan bulan Al-Quran.

Membaca Al-Quran samada tidak mampu memahami kandungannya tetap diberi pahala. Sekurang-kurangnya umat Islam mendapat satu alternatif yang dapat menghindari dari bercakap tentang perkara yang sia-sia. Pergerakan mulut ketika membaca, penglihatan mata ke arah ayat-ayat Al-Quran dan juga usaha membacanya dengan tajwid yang betul boleh kita katakan sebagai satu senaman fizikal dan mental pada bulan yang mulia ini.
Nabi Muhammad (selawat dan sejahtera ke atasnya) juga bertadarus dengan Malaikat Jibil dan Nabi Muhammad ialah orang yang paling baik dan paling mantap ketika menjalani ibadah puasa.

Pada kesempatan ini saya ingin memberikan beberapa amalan yang patut dilakukan ketika berpuasa antaranya:

1. Tidak meninggalkan sahur dan melewatkan waktu bersahur.
2. Memperbanyakkan bacaan Al-Quran samada secara tadarus (baca dan semak antara beberapa orang) atau secara individu.
3. Menyegerakan waktu berbuka.
4. Solat terawih.
5. Melakukan qiyamullail pada 10 malam ramadhan yang terakhir.


Firman Allah maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang sebelum kamu mudah-mudahan kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa" (Surah Al-Baqarah: Ayat 183)

No comments:

Post a Comment

BERDAMPING DENGAN JIN? MENGAPA TIDAK DENGAN AL-QURAN? IA LEBIH BERMAKNA! Dapatkan buku yang diterjemahkan dan dimurnikan dalam b...