Tuesday, August 3, 2010

SELAMAT BERCUTI sambil BELAJAR


Kepada semua pelajar MARSAH saya ucapkan selamat bercuti sambil belajar. Dalam tempoh percutian yang saya rasa agak singkat ini, mungkin ramai yang bekerja sambilan ataupun pergi berkelah bersama rakan-rakan yang lain. Walaubagaimanapun, saya harap para pelajar dapat mengisi beberapa jam untuk melakukan apa-apa sahaja aktiviti ilmiah dan amaliah.

Aktiviti ilmiah yang boleh kita lakukan ialah membaca buku yang lebih tinggi sedikit statusnya dari bahan bacaan yang lain seperti buku-buku selain dari buku hiburan. Pilih sahaja buku-buku tentang persoalan hukum contohnya, yang disajikan dalam bentuk yang santai dan lebih banyak grafik dan gambar seperti buku persoalan remeh-temeh tentang solat, puasa dan sebagainya.

Manakala aktiviti amaliah pula lebih menjurus kepada praktikal. Amali sebenarnya berasal dari bahasa Arab iaitu memperaktikkan sesuatu yang telah dipelajari. Bagi pelajar lelaki contohnya, anda boleh menjadi imam di masjid kampung anda dan memberi sedikit tazkirah bagi yang mampu. Ia melatih kita agar yakin apabila bercakap di hadapan khalayak.

Bagi yang tiada bakat ketika bercakap, anda boleh melakukan aktiviti dakwah amaliah melalui penulisan. Kadangkala penulisan ataupun pena lebih berkesan dari lisan. Anda boleh menulis artikel yang ringkas mengenai isu-isu masyarakat Islam. Untuk permulaan, elakkan dari menulis isu-isu yang kontroversi. Sebagai contoh mulakan dengan tajuk-tajuk berkaitan dengan kepentingan puasa dan kesihatan. Lagipun tidak lama lagi bulan Ramadhan bakal menjelang.

Kenali potensi anda. Jika anda lebih suka bercakap gunakan kupayaan anda. Jika anda lebih suka menggunakan non-verbal communication, pastikan ia digunakan pada tempat yang betul. Tiada sesiapa yang sempurna.

SELAMAT BER-'UTLAH DAN BER-IJAZAH (SELAMAT BERCUTI) 'UTLAH (عطلة) DAN IJAZAH (إجازة) IALAH PERKATAAN SEERTI DALAM BAHASA ARAB...

No comments:

Post a Comment

BERDAMPING DENGAN JIN? MENGAPA TIDAK DENGAN AL-QURAN? IA LEBIH BERMAKNA! Dapatkan buku yang diterjemahkan dan dimurnikan dalam b...